* مفهوم التجارة الالكترونية Electronic Commerce: * The concept of electronic commerce Electronic Commerce: التجارة الالكترونية هو مفهوم جديد يشرح عملية بيع أو شراء أو تبادل المنتجات والخدمات والمعلومات من خلال شبكات كمبيوترية ومن ضمنها الانترنت. Electronic commerce is a new concept explaining the sale, purchase or exchange of products, services and information through computer networks including the Internet. هناك عدة وجهات نظر من أجل تعريف هذه الكلمة: There are several views for the definition of the word: - فعالم الاتصالات يعرف التجارة الالكترونية بأنه وسيلة من أجل ايصال المعلومات أو الخدمات أو المنتجات عبر خطوط الهاتف أو عبر الشبكات الكمبيوترية أو عبر أي وسيلة تقنية. - The world of communications known as electronic commerce as a means to deliver information, services or products through telephone lines or via computer networks or through any technical means. - ومن وجهة نظر الأعمال التجارية فهي عملية تطبيق التقنية من أجل جعل المعاملات التجارية تجري بصورة تلقائية وسريعة. - From the viewpoint of business process are technical in order to make commercial transactions are automatically and rapidly. - في حين أن الخدمات تعرف التجارة الالكترونية بأنها أداة من أجل تلبية رغبات الشركات والمستهلكين والمدراء في خفض كلفة الخدمة والرفع من كفاتها والعمل على تسريع ايصال الخدمة. - While the services known as electronic commerce as a tool to meet the wishes of businesses and consumers and managers to reduce the cost of service and improve the Kvadtha and to accelerate the delivery of service. - وأخيرا، فإن عالم الانترنت يعرفها بالتجارة التي تفتح المجال من أجل بيع وشراء المنتجات والخدمات والمعلومات عبر الانترنت. - Finally, the Internet is known to the world trade opens the door for the sale and purchase of products, services and information through the Internet. * مجال التجارة الاكترونية: * Electronic commerce: هيكل التجارة الالكترونية: The structure of electronic commerce: الكثير من الناس تظن بأن التجارة الالكترونية هي مجرد الحصول على موقع على الانترنت، ولكنها أكبر من ذلك بكثير. Many people think that electronic commerce is just for a Web site, but more than that. هناك الكثير من تطبيقات التجارة الالكترونية من مثل البنوك الانترنتية والتسوق في المجمعات التجارية الموجودة على الانترنت وشراء الأسهم والبحث عن عمل والقيام بمزادات والتعاون مع بقية الأفراد في عمل بحث ما. There are a lot of e-commerce applications such as online banks and shopping malls on the Internet and purchase of shares and looking for work and Bmzhadat and cooperation with other individuals in the work of the search. ومن أجل تنفيذ هذه التطبقيات، يستلزم الحصول على معلومات داعمة وأنظمة وبنية تحتية. In order to implement this Alttabkiet, requires access to supporting information systems and infrastructure. تطبيقات التجارة الالكترونية مدعومة ببنى تحتية. Applications supported by electronic commerce infrastructure. وتأدية عمل هذه التطبيقات يستلزم الاعتماد على أربعة محاور مهمة: And perform the work of these applications requires reliance on four important areas: 1) الناس 1) people 2) السياسة العامة 2) public policy 3) المعايير والبروتوكولات التقنية 3) technical standards and protocols 4) شركات أخرى 4) Other companies * أقسام تطبيقات التجارة الالكترونية: * Sections of electronic commerce applications: تطبيقات التجارة الالكترونية تنقسم إلى ثلاثة أجزاء: Electronic commerce applications is divided into three parts: 1) شراء وبيع المنتجات والخدمات وهو ما يسمى بالسوق الاكتروني. 1) the purchase and sale of products and services, which is called the electronic market. 2) تسهيل وتسيير تدفق المعلومات والاتصالات والتعاون ما بين الشركات وما بين الأجزاء المختلفة لشركة واحدة 2) to facilitate the conduct of the flow of information, communication and cooperation between companies and between different parts of a single company 3) توفير خدمة الزبائن 3) providing customer service * الأسواق الالكترونية Electronic Commerce: * Electronic markets Electronic Commerce: السوق هو عبارة عن محل من التعاملات والمعاملات والعلاقات من أجل تبادل المنتجات والخدمات والمعلومات والأموال. The market is a place of trading and transactions and relationships for the exchange of products and services, information and funds. وعندما تكون هيئة السوق الكترونية فإن مركز التجارة ليس بناية أو ما شابه بل هو محل شبكي يحوي تعاملات تجارية. When the electronic market, the ITC is not a building or the like but contains a web of business dealings. فالمشاركين في الأسواق الالكترونية من باعة ومشترين وسمسارين ليسوا فقط في أماكن مختلفة بل نادرا ما يعرفون بعضهم البعض. Valmcharkin electronic market vendors and buyers and two brokers are not only in different places, but rarely know each other. طرق التواصل ما بين الأفراد في السوق الالكتروني تختلف من فرد لآخر ومن حالة لأخرى. Methods of communication between individuals in the electronic market vary from individual to another and from one situation to another. * أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات والأسواق الالكترونية: * Information systems between institutions and markets electronic: أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات Interogranization Information Systems ترتكز على تبادل وتدفق المعلومات ما بين منظمتين أو أكثر. Information systems between institutions Interogranization Information Systems based on the exchange and flow of information between two or more. غرضها الأساسي هو تخليص المعاملات بصورة فعالة كارسال الحوالات المالية والفواتير والكمبيالات عبر الشبكات الخارجية. Main purpose is to rid the transactions effectively sending remittances, invoices and bills of exchange through extranets. وفي هذه الأنظمة فإن كل العلاقات ما بين الأطراف المعنية قد تم الاتفاق عليها مسبقا، فلا توجد مفاوضات أخرى ولكن مجرد تنفيذ ما تم الاتفاق عليه مسبقا. In these regulations, all relations between the parties concerned have agreed in advance, there are no further negotiations but only implementing what was agreed upon beforehand. في حين أن الباعة والمشترين في الأسواق الالكترونية يتفاوضون ويزايدون ويناقصون في السعر ويتفقون على فاتورة معينة وينفذون الاتفاق وهم متصلين بالشبكة أو غير متصلين. While the sellers and buyers in electronic markets and negotiating Izaidun and Inaqson price and agree on a particular bill implementing the agreement and are connected or not connected to the network. أنظمة ما بين المؤسسات تُستخدم فقط في تطبيقات الشركات للشركات في حين أن الأسواق الالكترونية فتستخدم في تطبيقات الشركات للشركات وفي تطبيقات الشركات للمستهلكين. Inter-institutional systems used only in applications companies, while companies in the market are used in electronic applications for companies in corporate applications companies to consumers. * أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات: * Information systems between institutions: المجال: Field: أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات هو نظام يربط ما بين عدة جهات تجارية وغالبا ما تشمل شركة ما ومزودها ومستهلكها. Information systems between the institutions is the system that links between several commercial and often include a company and Mzodha and the consumer. ومن خلال أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات يستطيع الباعة والمشترون تنظيم وترتيب المعاملات التجارية الروتينية. Information systems and through inter-institutional buyers and sellers can organize and arrange routine commercial transactions. ويتم تبادل المعلومات من خلال شبكات اتصالات تم تهيئتها بصورة مناسبة لكي لا يتم استخدام الهواتف والوثائق الورقية والاتصالات التجارية. The exchange of information through communication networks were configured properly so as not to use telephones and paper documents and communications businesses. وسابقا فإن أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات كانت تتم من خلال شبكات اتصالات خاصة ولكن الاتجاه الآن هو استخدام الانترنت لهذه الغايات. Previously, the information systems between institutions were carried out through private communications networks, but the trend is to use the Internet for such purposes. أنواع أنظمة المعلومات ما بين المؤسسات: Types of information between institutions: - التبادل الالكتروني للبيانات Electronic Data Interchange EDI : يوفر اتصال الشركات للشركات بصورة آمنة عبر شبكات القيمة المضافة Value-added Networks. - EDI Electronic Data Interchange EDI: communication companies to provide safe companies across the value-added network Value-added Networks. - الشبكة الاضافية Extranet : والتي توفر اتصال الشركات للشركات بصورة آمنة عبر الانترنت - Additional network Extranet: and communication companies that provide companies a secure online - التحويل الالكتروني للأموال Electronic Funds Transfer - Electronic funds transfer Electronic Funds Transfer - الاستمارات الالكترونية - Forms of electronic - التواصل المتكامل : هو عملية ارسال الايميلات ووثائق الفاكس عبر نظام موحد للارسال الالكتروني. - Integrated communication: the process of sending Alimiolat and fax documents through a uniform system of sending mail. - قواعد البيانات المتقاسمة : وفيها أن المعلومات المخزنة في قواعد البيانات تكون قابلة للمعاينة من قبل جميع الأطراف المشاركين في التجارة. - Shared databases: where the information stored in databases are subject to inspection by all parties involved in the trade. والغرض من هذا التقاسم هو التقليل من الوقت اللازم لارسال البيانات واستقبالها اذا لم تكن البيانات مفتوحة للجميع. The purpose of this sharing is to reduce the time needed to send and receive data if the data were not open to all. والمقاسمة تجري عبر الشبكات الاضافية. The cross-Almkasemp additional networks. - ادارة سلسلة التزويد Supply Chain Management : وهو التعاون ما بين الشركات ومزوديها ومستهلكيها في مجال التنبأ بالطلب وادارة قائمة الجرد وإنهاء الطلبات التجارية وهو التعاون الذي يؤدي إلى خفض البضائع المخزونة وإلى تسريع شحن البضائع وإلى السماح بالتصنيع الآني - Supply Chain Management Supply Chain Management: a collaboration between the companies and their suppliers and consumers in Foretelling demand and inventory management applications and end a trade cooperation, which leads to a reduction of the stock and to accelerate the shipment of goods and to allow real-time manufacturing
Article source : www.c4arab.com
Article source : www.c4arab.com